Värdshuset som inte är värt en omväg

Förra veckan så hade vi planerat en söndagslunch med hela familjen. Det var två månader sedan som vi varit ute på lunch tillsammans och vi bestämde oss för att testa Ulriksdals Wärdshus.

En skylt utanför värdshuset talade om att trädgårdsserveringen var öppen och eftersom barnen var på ett strålande humör så kunde ju inget gå fel. Vår bebis som har blivit tre månader var mätt och belåten och sov sött i barnvagnen. Det andra sockergrynet som börjar närma sig två-och-ett-halvt sken som en sol över att få gå ut och äta. Mäkta familjeidyll med andra ord!

Vi satte oss och väntade vid ett bord ute i trädgården. En servitör kom ut och serverade ett annat bord och när han försvann in igen utan att komma tillbaka så gick jag in i restaurangen för att fråga efter en meny. Här möter vi dagens andra servitris som erbjuder sig att komma ut med en meny anpassad för trädgårdsserveringen. Fint tänker vi.

Sedan händer inte så mycket. Servitör nummer ett hinner komma ut vid fyra olika tillfällen till sina gäster och en annan servitris, ska vi kalla henne nummer tre kanske, hinner komma ut till ett annat bord vid två tillfällen. Det finns inga fler gäster i trädgården, förutom vi, som är väldigt hungriga och försöker vara vid gott mod. Tvååringen sitter snällt och väntar och bebisen sover.

Fast när det har gått en halvtimme sedan jag gick in och bad om en meny så känns det verkligen mer än länge. Vi bestämmer oss för att gå. Men vi känner att vi kanske borde tala om för någon inne i restaurangen att servicen inte alls funkar i trädgården. Sambon går in och springer på servitris nummer fyra. När han vänligt talar om att vi inte fått beställa på nästan en trekvart så svarar hon med en inte allt för trevligt attityd att vi ska komma in och säga till om vi vill beställa. Sambon berättar att vi gjort det för en halvtimme sedan. Här kan man tycka att en liten ursäkt skulle komma. Nej faktiskt inte. Inte alls. Förvisso undrar hon om hon ska komma ut med en meny men nu känns det sådär. Att lägga femhundra kronor på en lunch efter en sådan här start, nej det känns inte så kul. Barnen har börjat tröttna och vi bestämmer oss för att åka och hämta sushi istället. ”Varför ingen mat” undrar Tvååringen på väg till bilen, och ja det undrar vi också.

Det känns verkligen trist när sådant här händer. Det är inte bara att man får dålig service. Det förstör faktiskt en hel helg. Vi hade planerat lunchen i flera dagar och efteråt så känns allt bara surt. Tack och lov så fick vi snabb service och bra sushi på Sushi bar Kirin vid Brommaplan som vi åt hemma i trädgården istället men det dåliga bemötandet från värdshuset var ändå det som vi minns av söndagen.

Så nu vet vi det. Ulriksdals Wärdshus är inte värt en omväg. Om maten vet vi ingenting för den verkar omöjlig att beställa och om personalen vet vi bara att de inte vill ta åt sig kritiken när man vill tala om att servicen inte fungerar. På sin hemsida skriver de att restaurangupplevelsen är utöver det vanliga – och på sätt och vis så är det sant!

26 kommentarer

  1. Roffekock

    Fy f………. vad tråkigt när det blir så här. Det bästa du kan göra är att sända ett mail till chefen för stället så han ges en möjlighet att reda ut begreppen för personalen men framförallt til dej och dina vänner. Och kan och vill han inte det, så tycker jag at man kan bojkotta stället plus att man högljuddt kan berätta det för sin omgivning eller vidta ”andra åtgärder” men om en yrkesman får detta med. bör han ha fingertoppskänsla för att rätta till det för det är trots allt det sämsta som kan hända din krog att ha personal som inte har en säljande image.

    Vilken tur att det fanns ett sushi hak att tillgå vid just detta tillfälle. Men en sån här historia kan hända överallt tom. hos Paul Bocyse i Lyon jag har själv upplevt det det viktigaste är att ge krogen en chans att rätta till det.:lol:
    /rolf

  2. sockerdricka

    Åååååh! Man blir så ARG över sånt där!! 👿

  3. Elin

    Roffe, ja faktiskt så skickade sambon ett mail till dem efteråt med ungefär samma syfte som du beskriver. Vi får se vad de svarar…

  4. sanna

    Hm. Jag har vid ett tillfälle haft med värdshusets chef att göra. Låt mig säga att jag antar att personalens attityd har smittat av sig från honom…

  5. Susanna B

    Bra att veta! Tänker absolut inte åka dit. Jag våndas lite inför den svenska servicen när vi kommer hem nästa vecka. Jag ser fram emot mysiga matupplevelser men stressar lite inför den ojämna servicen i stockholms krogliv. Om någon har ett topp ställe både för maten och servicen, vill jag gärna höra. Tack.

  6. Charlotte

    Låter som ett fall för Gordon Ramsey i serien den elake kocken?! 😉

  7. Elin

    Susanna – gå till Lux på Lilla Essingen, de får full poäng för mat, service och miljö! Sök i bloggen så hittar du flera inlägg! (deras fina butik med kakor och bröd ligger alldeles bredvid) Grill (ganska högt upp på Drottninggatan) brukar många vara nöjda med, jag har inte varit där på länge, vet dock att det kan vara knepigt att få bord. Om du har bil så tycker jag att Långbro Värdshus alltid är bra, det ligger i Älvsjö. Väldigt prisvärt, bra meny, det är väldigt omsorgsfullt planerat där med tex fantastiskt bröd till maten, vi är alltid nöjda där.

    Charlotte, ja vem vet, en svensk säsong med Gordon skulle kunna vara spännande, miljön är jättefin för värdshuset, men ja det är lite svårt att beställa maten i sig..

  8. Ylva

    Jättebra att ni skriver om ställen som har dålig mat eller dålig service så att vi andra kan undvika dessa platser. Krögarna inser nog inte att många av oss läser er sida och får tips om vart vi ska gå för att ha trevliga matupplevelser och vart vi inte ska gå. Dessutom sprider vi det vidare snabbt. Det är helt förkastligt att få dålig service där jag har tänkt att spendera pengar så det blir inget Ulriksdal för mig och mina vänner. De slipper våra pengar och vi slipper deras dåliga service. De är nog inte så intresserade av att ha kunder så vi kan bespara dem det besväret också. Säg att de skulle försöka att ändra sig….tyvärr ett dåligt rykte har många liv och kvarstår länge. Tack för varningen. Men Lux och de andra rekommenderade ställena…..det ser vi fram emot.

  9. Karin

    Vi fick superb service & god mat på Döden i grytan. Visserligen var det ett tag sen men de har väldigt god mat om man gillar italienskt.

  10. Susanna B

    Jättebra inlägg! Och tack för alla krogtips.

  11. Elin

    ”Döden i grytan” har jag hört ska vara bra, har inte varit där själv ännu, tack för påminnelsen 🙂

  12. Charlotte

    Vilken svensk kock skulle kunna vara vår motsvarighet till Ramsey och starta upp svensk version av Hell´s kitchen? Svenskar är alltför ”mesiga” när det gällar att kritisera – Det vore uppfriskande med en svensk som vågade gorma åt restaurangägare!!! Jag ser framför mig Erik Lallerstedt? Leif G W Persson har ju rätt stil för saken – kanske kunde han, Jan Guillou och Erik Lallerstedt turnera runt landet och gnälla på restauranger!?

  13. Elin

    Det gick faktiskt en svensk variant, minns inte namnet på programmet, med Melker Andersson!

  14. Charlotte

    Javisst ja – aldrig får man vara först ut med något 😉 Jag som trodde att min idé skulle bli en stor hit och jag äntligen bli kvitt mina studieskulder 😉

  15. Karin

    Elin; om du skulle vara mer förjust i pasta & fisk när det kommer till italienskt så finns det en annan krog som har samma ägare (som Dtill Döden i Grytan) som heter Den Gamle och Havet. Har själv inte varit där men läst bra recension om stället i DN.

  16. jenny

    Såg att de varnade för Ulriksdal i senste DN På Stan, de hade tydligen också fallit offer för den tveksamma serviceandan…
    😎

  17. Filippa

    Oh ja ! Har ni inte provat Den Gamle så är det ett måste – särskilt Pasta Chitara alla Scoglio – för den är bara såååååå god. Och självklart inte ett besök utan Tartufo Nero. Får jag bara äta en efterrätt under resten av mitt liv så blir det den. 😳

  18. Robster

    Tråkigt att det blev så för er. Jag var där för inte så länge sedan med hela klanen, när farsan fyllde år, och käkade avsmakningsmeny och alla – inklusive syrrans grabbar 10 och 13 år – stortrivdes och gillade både mat och service. 😐

  19. Elin

    Tack Robster för uppdatering! Kanske har det hänt lite grejjer på servicesidan sedan det skrevs om dem i DN för ett par veckor sedan, och kul att höra att maten är bra!

  20. PP

    Tycker de är tråkigt att ni fick en sådan dålig upplevelse på Ulriksdal. Ja vet att de har brustit i servicen där men jag tycker att ni ska ge stället en chans till för servicen OCH maten har blivit mycket bättre sedan ni var där sist! Är nyfiken på va chefen/krögaren svarade på Er mail?! 🙄
    //Anställd på UW

  21. Maria

    PP: Elin som skrev inlägget är på resande fot några veckor framöver, därför kan du inte få något svar just nu.

  22. Elin

    Hej PP! Forlat att jag inte hunnit svara tidigare men jag kollar mailen en gang i veckan just nu nar jag ar pa semester. Vi fick ett mail tillbaka fran vardshuset dar man bad om ursakt och ville na oss pa telefon och de fick vart nummer och sedan hande ingenting. …

  23. PP

    Hej Elin!
    Okej de var dåligt av dom! Men jag tycker fortfarande att Ni ska ge stället en chans å när ni kommer nästa gång så påtala de som har hänt förra gången! Jag anser att man ska ge restauranger en andra chans, Ja har dåliga upplevelser om Grill som många höjer till skyarna men ja ska gå dit igen för att se om de var bara tillfälligt! Sorry att ja inte svarat tidigare ja tappa bort er ett tag:oops:

  24. Emma

    PP: Jag fattar inte varför man ska ge en restaurang en andra chans. Är det dåligt när man går dit behöver man väl inte alls gå dit igen. Det finns ju fler ställen att gå till, åtminstone om man bor på en större ort.

  25. GEORGIOS

    5 pers , den 15 feb , 2200kr (notan) , maten 3+ , servicen,2+ ,
    vi beställer vin , hon hållupp vinet 2x gånger till resp pers. och varje gång tog med sig flaskan ”ifrån” bordet!, vad konstigt tänkte vi alla, hade sett att ett fjärde del av vinet var kvar i flaskan , och när jag sagt till serv. om det finns mer , hon verkade inte att komma ihåg, sen när ett annat serv. kom framme för att byta till dessert , hon tog inte med sig min tarlik och när skulle vilja beställa ett cafe , hon sagt till mig att jag måste vänta tills alla är färdiga, Jätte fin tänkte jag, som om jag var någon jävla soldat och jag måste lyda!, fi.
    betalla och blir tillsagt yes sir!!!
    Undrar om det finns något kvar av den mentalsjukhus , som stället har varit förut i tiden. lyx ej

  26. Elin

    Nämen ojdå! Fick ni tillbaka vinflaskan eller försvann den för gott?!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.